fredag 12 februari 2010

Minnena.



Minnena är det som håller dig kvar.
(skratt, kyssar, leenden, diskussioner, tystnad)
De har etsats sig fast på min näthinna.
Minnena är mitt berusningsmedel,
håller mig sådär lagom beroende.

Minnena är det som håller dig på avstånd.
(tårar, ensamhet, osynlig, oviktig, tystnad)
De har etsats sig fast på min näthinna.
Minnena är mitt berusningsmedel,
och min ständiga bakfylla.

Fröken L. Men som vanligt när jag skriver så är det så rörigt i mitt lilla huvud så det är svårt att centrera en text till en person eller en händelse. Det handlar om Fröken L, ja (och jag har varit på väg att skriva denna dikt så många gånger), men det handlar också om Fröken V. Och Fröken S. Det är så svårt att förklara ibland.

Jag ska vara ärlig, denna är väldigt inspirerad av en artist som heter Alex Day (alexdaymusic.com, där kan du lyssna på alla hans låtar, gratis) och hans sång "No Sacrifice", med följande textrad:

Memories are remedies to stop me wanting you too much.
Memory's my ecstacy to keep me craving you enough.

Jag blir ofta inspirerad av en speciell rad som tilltalar mig och måste skriva något inspirerat av det. Mina rader applicerar dock på mitt liv. Och förhoppningsvis har de sitt eget värde också.

Jag insåg att jag upprepade mig väldigt mycket, men jag gillar det. Jag gillar upprepningar, de förstärker i många fall. De kan också förmedla så olika saker, som t.ex. ordet tystnad står för den där underbara tystnaden som uppstår när man ligger i en säng och bara tycker om varandra, utan att några ord behöver sägas. Det andra tystnad står för den tystnaden när man inte längre har något att säga till varandra.

Med Minnena är det som håller dig kvar. / Minnena är det som håller dig på avstånd ville jag beskriva den känslan som man får när man är så beroende av en person och vill ha tillbaka den, men man vet att det skulle skada en ännu mer. Känslorna och förnuftet slåss mot varandra. Man vet hela tiden vem som har rätt, men det är så svårt att vara klok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar