tisdag 9 mars 2010

Ur arkivet: Grammatik för käsloskadade idioter.


Du är sammansatta motsatsord
fulsnygg och kallvarm
jag var aldrig speciellt duktigt på grammatik
så det är inte konstigt att jag inte förstår dig

Du är också prepositioner
fast bara på och inte på
om vart annat
så det är inte konstigt att jag inte förstår dig

Jag är bättre än du
bra, bättre, bäst, bästast
för jag är i alla fall ärlig
så det är inte konstigt om du avskyr mig

2009-04-07. En gammal text som i mångt och mycket handlar om Fröken V, men egentligen, på djupet, handlar om de märkliga relationer jag haft. Jag tyckte det var ett intressant grepp att leka med grammatik för att visa på de missförstånd och svårigheter man har i kommunikationen. Eller i ett förhållande i sig.

Det är så märkligt egentligen. Jag har en gång i tiden trott att jag förstår mig på folk. Att jag var en sådan där förstå-sig-påare. Den bilden av mig själv har blivit mer och mer kantstött. Nuförtiden är jag glad om jag kan förstå en bråkdel av mig själv, mina egna känslor och impulser. Skulle ge mycket för insikt. Eller är det så att insikten inte visar det jag vill se, så jag väljer att inte se den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar